Bruk av PC er en stor del av skolehverdagen for dagens studenter og det finnes ikke tvil om at denne bruken åpner for nye muligheter. Digitale hjelpemidler kan tas i bruk i mange fag som en alternativ læring til tavleundervisning. I naturfag har vi som elever tilgang til et nettsted der videoer, spennende forsøk, utfordrende grubleoppgaver og animasjoner blir en del av læringsprosessen. I mattetimene har vi lært å ta i bruk Excel, et regneark med funksjoner av alle slag. Også dette er med på å gjøre faget spennende, utfordrende og utforskende. Ved hjelp av PC kan man lett lagre notater, hente informasjon og maile medelever og lærere. Mulighetene er som sagt mange!
Desverre er ikke PC-brukens aspekter kun positive for dagens ungdom. For ekempel kan det kjente nettstedet Facebook virke avledende på mange gjennom en tung naturfagstime om karbonkjemi. Den største ulempen, etter min mening, er den enorme mengden tid av undervisningen som faller bort når det digitale ikke funker som det skal. Vi har flere ganger opplevd å bruke halve timen på oppstartsfasen. Mange ganger har jeg opplevd problemer med å levere, vise frem eller løse skoleoppgaver på grunn av sviktende utstyr. Tid som går bort til plundring og irritasjon er en av PC-brukens mørke sider. Helseskadene er jo et annet problem igjen - vi har jo de velbrukte argumentene om firkantede øyne, stive nakker og stråling vi ikke enda vet konsekvensene av.
Som en konklusjon vil jeg si: Vi i musikklassen frykter nok alle en liten senebetennelse i løpet av skoleårene, riktignok også på grunn av pianospilling og iherdig øving på gitaren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar